Ordenança Reguladora de la Neteja Pública i de la Gestió dels Residus de Terrassa
Consulta prèvia a la modificació de normativa
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Participació en normativa
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l’objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ordenança, es duu a terme una consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Terrassa, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma i sobre:
- Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
- La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
- Els objectius de la norma.
- Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
En compliment d’allò esmentat, el marc en el que es planteja la nova norma és el següent:
Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
L’aprovació de l’Ordenança reguladora de la neteja pública i de la gestió dels residus de Terrassa te com a objectiu la revisió, adaptació i actualització de la normativa municipal en la línia de compliment del Pla local de prevenció i gestió de residus de Terrassa 2018-2030, les Directives europees, Directiva (UE) 2018/851, de 30 de maig de 2018, que modifica la Directiva 2008/98/CE sobre els residus i la Directiva (UE) 2019/904, de 5 de juny de 2019, relativa a la reducció de l'impacte de determinats productes de plàstic al Medi Ambient que tenen termini de transposició el 5 de juliol de 2020 i el 3 de juliol de 2021 respectivament.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
La revisió de l’ordenança, com a eina jurídica, permetrà l’actualització normativa per regular la neteja viària i la gestió dels residus per tal de fer front als grans reptes de futur com són la reducció de la generació de residus i el seu impacte en el medi, la valorització, la mitigació i adaptació al canvi climàtic.
Alhora, el procés participatiu de la revisió de l’ordenança té com a objecte establir el marc de participació entorn la política de neteja viària i residus i ofereix un espai de debat per a que la revisió de l’ordenança s’enriqueixi amb les aportacions del debat públic, aportant-hi idees, solucions i sinèrgies.
Objectius de la norma
L’aplicació d’aquesta mesura ens permetrà establir les condicions per a una gestió sostenible dels residus, el bon ús dels serveis municipals relacionats amb la prevenció i gestió de residus i avançar cap una reducció de la generació de residus i un increment de la recollida selectiva d’aquests.
Possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores
Pel que fa a les possibles solucions regulatòries, la revisió de l’ordenança és imprescindible per aportar el marc legal en l’àmbit de la neteja pública i de la gestió dels residus.
D’altra banda pel que fa a les possibles solucions no regulatòries, el Pla local de prevenció i gestió de residus de Terrassa 2018-2030 inclou 50 actuacions, llistades a continuació, 48 d’elles de l’àmbit no regulatori.
1. Promoció de l'oferta i la demanda de productes amb menys envàs i a granel.
2. Executar les actuacions relacionades amb l’ambientalització de l'administració.
3. Consolidar les actuacions relacionades amb la prevenció de residus i la recollida selectiva en la promoció de l'ambientalització de festes i esdeveniments públics.
4. Fomentar la compra i el consum responsable.
5. Sensibilització sobre l’impacte dels residus al medi ambient, canvi climàtic, degradació d’espais.
6. Promoure en l’àmbit de l’educació ambiental els aspectes relacionats amb la prevenció i la gestió de residus.
7. Promoure espais d’intercanvi de béns per fomentar la reutilització i la donació social.
8. Difusió de mercats de segona mà i intercanvi, punts de lloguer i material compartit.
9. Estudiar la possibilitat d’adequar un espai per la reutilització i preparació per la reutilització de voluminosos i RAEEs a les deixalleries en col·laboració amb agents socials.
10.Realització d’activitats formatives a l’entorn de la reparació – reciclatge.
11. Creació de premis per iniciatives de prevenció de residus.
12. Reducció del malbaratament alimentari.
13. Avançar en l’eliminació de bosses d'un sol ús.
14. Promoure i implantar sistemes de dipòsit, devolució i retorn d’envasos reutilitzables.
15. Incorporació d’elements per evitar impropis en els contenidors de recollida selectiva.
16. Estudi de les caracteritzacions de residus per conèixer els principals impropis i aplicar mesures per reduir-los en la Forma, els Envasos i el Paper.
17. Ampliació del servei de Deixalleries.
18. Millora logística i de gestió de la informació del servei de Deixalleries.
19. Fer campanyes de sensibilització per al foment de la recollida selectiva i l’ús correcte dels serveis i els contenidors.
20. Complementar les ubicacions de contenidors amb cinc fraccions i anar adequant el nombre de contenidors i freqüències de recollida a la generació real de cada fracció.
21. Promoure campanyes i recollides específiques de residu tèxtil.
22. Augmentar el nombre de contenidors de recollida de residu d’oli domèstic.
23. Facilitar l’accessibilitat als contenidors.
24. Fomentar la recollida de RAEEs des dels comerços d’AEEs.
25. Replantejar el servei de recollida comercial.
26. Estudiar la implantació de sistemes de seguiment en els contenidors comercials.
27. Estudiar la opció de la Recollida porta a Porta de paper i cartró i d’altres fraccions a través del Tercer Sector.
28. Implantació de sistemes de pesat de contenidors.
29. Implantació de recollida domiciliària Porta a Porta en diferents àmbits de la ciutat.
30. Estudi i implantació de sistemes de pagament per generació en els comerços.
31. Prova pilot de metodologies d’identificació de l’usuari i propostes d’implantació.
32. Promoure l’autocompostatge i el compostatge comunitari.
33. Foment de l’ús de compost.
34. Ampliació del sistema de recollida amb càrrega lateral.
35. Revisió de les Normes Urbanístiques del POUM en relació a la recollida pneumàtica i del Pla Director de la Recollida Pneumàtica de Terrassa.
36. Revisar i promoure el sistema de gestió de residus voluminosos.
37. Establiment d’un Contracte-Programa pel servei de recollida de residus municipal.
38. Dotar dels recursos suficients al servei de recollida de residus municipals.
39. Formació dels treballadors i treballadores de l’empresa pública en relació amb el servei i els objectius de l’empresa, l’atenció a la ciutadania, les noves tecnologies i sistemes de treball.
40. Ampliació del sistema de control i seguiment de la recollida de residus.
41. Creació d’un protocol de seguiment de la recollida Porta a Porta comercial.
42. Dotar de recursos a les actuacions d’informació i inspecció.
43. Establir sistemes de control de servei per part de la ciutadania.
44. Millora de la informació disponible i de l'accessibilitat de les dades per part dels ciutadans.
45. Establir la Taula de residus com a mecanisme de participació i seguiment del Pla.
46. Modificar la taxa sobre la gestió dels residus municipals.
47. Revisar l’ordenança de gestió de neteja i gestió de residus.
48. Substitució de vehicles de recollida per vehicles de baixes emissions, elèctrics o híbrids.
49. Estudiar la possibilitat de recollir amb “rutes dinàmiques”.
50. Formació als treballadors del servei de recollida de residus sobre bones pràctiques per la minimització del soroll, les olors i la pols i sobre l’estalvi energètic i de consum d’aigua.
Compartir: