Audiència pública de Drets Socials
Dimecres 2 de desembre a les 18:30 h
Audiència pública de Drets Socials
Polítiques De Gènere, Lgtbi+, Serveis Socials I Ocupació, Salut i Promoció De L’autonomia, Capacitats Diverses, Habitatge Social, Solidaritat I Cooperació, Ciutadania I Convivència, Benestar Animal, Normalització Lingüística i Drets Humans
Com pots participar a l'audiència?
Fes una pregunta per escrit fins 24 h abans de l'inici de l'audiència
Fes una pregunta en directe (inscripcions fins 24 h abans de l'inici de l'audiència)
Participa en el torn obert de preguntes de la sessió a través dels comentaris.
Fes una pregunta durant els 7 dies posteriors a la realització de l’audiència
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
9 comentaris
La revista Lancet en el último monográfico de medio ambiente del 3 de diciembre abre la puerta a la vinculación de emergencia climática y salud. La pregunta son: ¿Se han planteado en unir las funciones de salud, medio ambiente y derechos humanos?
Si es que sí ¿Cuanto van a tardar en implementarlo sabiendo que vamos tarde?
Si, es que no ¿Porque no lo quieren (pueden) hacer y en que datos científicos lo sustentan?
Les paso el link de lancet por si no saben de lo que hablo
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32290-X/fulltext
2/8
L’any 2013,a la Conferència Global per la Promoció de la Salut de Hèlsinki,es defineix la Salut en Totes les Polítiques com:“Una aproximació a les polítiques públiques que consisteix en adoptar un enfocament intersectorial en què es tinguin en compte sistemàticament les repercussions sanitàries de les decisions, es promoguin sinergies i s’evitin els efectes perjudicials en la salut per tal de millorar la salut de la població i l’equitat sanitària”
L’OMS aporta així el marc teòric general a partir del qual s’han anat desenvolupant les Accions Intersectorials,i defineix dos tipus d’aproximacions a l’Acció Intersectorial:Centrat en el problema“Issue-Centred”:l’objectiu és concentrar el treball en salut al voltant de polítiques,programes o accions de sectors rellevants per abordar una problemàtica concreta. Comporta identificar els sectors que tenen un major impacte en els aspectes prioritaris en salut.Per exemple,polítiques que contribueixen a reduir les malalties càrdio-vasculars.
3/8
Salut en Totes les Polítiques (“Health in All Policies”):l’objectiu és incorporar sistemàticament la preocupació per la salut en tots els sectors i identificar enfocaments i oportunitats per promocionar una millor qualitat de vida.
Així, des dels serveis municipals es combinen ambdues aproximacions per abordar els diversos determinants de la salut: polítiques “sectorials” per abordar de forma específica aquell determinant de la salut (en aquest cas els canvis en les condicions climàtiques de la ciutat) amb polítiques transversals amb mirada interseccional que tenen com a objectiu reduir no només l’impacte negatiu en les persones sinó també les iniquitats entre les persones.
4/8
Un exemple d'estratègia de ciutat on es vincula clarament l'abordatge a l'emergència climàtica i la salut és la "Revolució Verda", que pretén aconseguir una gran transformació de Terrassa sota la qual s'aglutinen les polítiques, estratègies i accions que tenen com a objectiu la preservació del nostre entorn, l’increment del verd urbà, la protecció de la salut de les persones, la conscienciació davant la crisi climàtica i totes aquelles actuacions que ens permetin assolir els compromisos recollits a l’Agenda Urbana i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
Per aquest motiu, el Pla de Mobilitat, el Pla de Millora de la qualitat de l'aire, el Pla de Reducció del Soroll i el Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima estan basats en la capacitat ambiental del municipi i en la millora de la qualitat vida de la ciutadania.
5/8
Un altre exemple és que enguany s'ha signat un conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Terrassa i l'Institut de Drets Humans de Catalunya per al desenvolupament d’un Programa i un Pla d'accions en matèria de drets humans, i en concret per aprofundir en el coneixement de l’abast dels principals drets afectats pel Pla de Govern i de les obligacions concretes de l’administració municipal per a respectar-los, protegir-los, garantir-los i promoure’ls. Entre els drets principals estan el dret a la salut i el dret al medi ambient, com es relaciona tot seguit:
6/8
En el marc de la Declaració Universal dels Drets Humans (1948), pel que fa als Drets Humans, l’article 25 exposa que «1. Tota persona té dret a un nivell de vida que asseguri la seva salut, el seu benestar i els de la seva família, especialment quant a alimentació, a vestit, a habitatge, a atenció mèdica i als necessaris serveis socials; tota persona té dret a la seguretat en cas de desocupació, malaltia, invalidesa, viduïtat, vellesa o en d'altres casos de pèrdua dels mitjans de subsistència a causa de circumstàncies independents de la seva voluntat.» També està recollit a la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la ciutat, de la qual, Terrassa és ciutat signatària des de l'any 2.000. Respecte al Drets a la Salut, l’art.17, diu que; «1. Les autoritats municipals afavoreixen l'accés en igualtat de tots els ciutadans i ciutadanes, a l'atenció i prevenció sanitàries.
7/8
Així com 2. Les ciutats signatàries, per mitjà d'accions en l'àmbit econòmic, cultural, social i urbanístic contribueixen de manera global a promoure la salut de tots els seus habitants amb la seva participació activa.» Respecte al Medi Ambient, art.18 exposa que «1. Els ciutadans i ciutadanes tenen el dret a un medi ambient sa que cerqui la compatibilitat entre desenvolupament econòmic i equilibri ambiental. 2. Amb aquesta finalitat, les autoritats municipals adopten, sobre la base del principi de precaució, polítiques de prevenció de la contaminació (incloent-hi la contaminació acústica), d'estalvi de l'energia, de gestió, de reciclatge, reutilització i recuperació dels residus; amplien i protegeixen els espais verds de les ciutats. 3. Les autoritats municipals executen totes les accions necessàries perquè els ciutadans i ciutadanes apreciïn, sense degradar-lo, el paisatge que envolta i configura la ciutat i perquè siguin consultats sobre les modificacions que el puguin alterar.
8/8
4. Les autoritats municipals desenvolupen una educació específicament orientada envers el respecte de la natura, en particular per als infants.»
Noel Duque Alarcón
Tinent d’Alcalde de l’Àrea de Drets Socials
resposta a Snoubal part1/8
Els serveis municipals són coneixedors des de fa temps la relació entre el canvi climàtic i la salut, de la mateixa manera que es coneix l’impacte d’altres determinants de la salut, com el gènere, l'edat, les condicions de vida i de treball, l'accés a l'habitatge i a l’educació, entre d’altres.
De fet, la perspectiva que es té i el model d’actuació de referència en l’abordatge de la millora de la salut a la ciutat és el definit per l'OMS a partir de l’Estratègia de Salut a Totes les Polítiques (STP).
Aquesta estratègia té origen en la redacció de la Carta d’Ottawa (1986),on s’explicita la necessitat de desenvolupar polítiques públiques saludables,i s’identifiquen cinc àrees estratègiques d’intervenció:
•Construir polítiques públiques saludables.
•Crear entorns que els donin suport.
•Desenvolupar les capacitats i les habilitats de les persones.
•Enfortir les accions comunitàries.
•Reorientar els serveis sanitaris (cap a la promoció de la salut).
Carregant els comentaris ...