Modificació del Reglament del servei públic d'abastament domiciliari i estalvi de l'aigua de Terrassa
Consulta prèvia a la modificació del Reglament
🔍 El termini per fer aportacions va finalitzar el 15 de juny. Consulta aquí les aportacions realitzades.
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Participació en normativa
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l’objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ordenança, es duu a terme una consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Terrassa, amb l’objectiu de recollir l’opinió del la ciutadania i organitzacions més representatives potencialment afectats per la modificació de la norma i sobre:
- Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
- La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
- Els objectius de la norma.
- Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
En compliment d’allò esmentat, el marc en el que es planteja la nova norma és el següent:
Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
El canvi climàtic ens ha portat a una inestabilitat i una disminució de pluges en el nostre entorn, les previsions del Grup Intergovernamental sobre el Canvi Climàtic (IPCC, sigles en anglès) confirmen que la pluviometria en el Mediterrani va a la baixa. La gestió municipal s'ha de realitzar en el marc d'una nova cultura de l'aigua dirigida cap a la sostenibilitat de la ciutat, basada en un canvi de mentalitat (pensar a llarg termini, canviar d'hàbits, adequar la tecnologia, utilitzar l'aigua com a recurs conservant els ecosistemes...).
A més, el passat mes de febrer l'Agència Catalana de l'Aigua va declarar l'estat d'emergència 1 a la Unitat d'explotació Ter-Llobregat a la qual pertany Terrassa. La mesura s'ha pres quan els embassaments de la conca s'han situat per sota del 16%, tal com indica el Pla de Sequera i implica una reducció de l'ús de l'aigua en determinats usos. Tot i les darreres pluges del mes de març i abril, els períodes de sequera s'estima que seran cada cop més freqüents i, per tant, cal implementar mesures d'estalvi d'aigua a la nostra ciutat i regular les restriccions quan la situació ho requereixi.
En aquest context, es creu convenient modificar el Reglament del servei públic d'abastament domiciliari i estalvi d'aigua de Terrassa aprovat el 28 de març del 2018 amb un doble objectiu:
- Concretar mesures d'estalvi d'aigua com el reaprofitament de les aigües grises i de les aigües pluvials. Concretant les condicions i obligacions per instal·lar sistemes d'aprofitament i estalvi d'aigua, per exemple en edificis plurifamiliars amb jardí (zones verdes) o zones grans per a la seva neteja (públiques o privades), centres esportius (públics i privats), així com comerços, rentat de vehicles, hotels, residències, escoles, oficines, etc. i
- Adaptar la regulació de les restriccions de determinats usos en cas de sequera establerta al Pla especial de la sequera de l'Agència Catalana de l'Aigua aprovat l'any 2020 i al Pla d'emergència en cas de sequera municipal aprovat, així com el règim sancionador del Reglament.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
El reaprofitament de les aigües grises pot esdevenir una eina essencial per reduir el consum d’aigua potable en l’àmbit domèstic. Una llar de 4 persones genera uns 200 litres d’aigües grises al dia que, en cas de disposar de sistema de reaprofitament, es podrien usar per omplir les cisternes del vàters. Cada persona gasta de mitjana uns 35 litres d’aigua cada dia amb descàrregues de la cisterna.
La nova normativa ha de servir per establir els criteris tècnics necessaris per aprofitar les aigües grises i pluvials amb garantia de qualitat i de forma sostenible. El Reglament també haurà de definir els sistemes de manteniment i certificació d’aquestes instal·lacions.
Pel que fa a la regulació de les restriccions de determinats usos en períodes de sequera, la modificació de la norma també permetrà adaptar les prohibicions i les sancions a la normativa actual.
Objectius de la norma
Per tant la modificació del Reglament del servei públic d’abastament domiciliari i estalvi d’aigua de Terrassa afectarà al CAPÍTOL XIII. MESURES PER A L’ESTALVI D’AIGUA per actualitzar i ampliar amb altres mesures d’estalvi d'aigua, com la reutilització d’aigües grises de dutxes i banys i la recollida d’aigua de pluja. En el mateix sentit caldrà revisar també el CAPÍTOL XII . PLANEJAMENT URBANÍSTIC I URBANITZACIÓ per la seva incidència directa sobre l’estalvi i reaprofitament d’aigua en la regulació dels sistemes de drenatge sostenible i l’aprofitament d’aigües pluvials o en la regulació dels sistemes d’aprovisionament a polígons i urbanitzacions per a que puguin utilitzar aigua que no provingui de la xarxa d’aigües potables.
Pel que fa als sistemes de drenatge sostenible (veure Article 81. Sistemes de drenatge sostenible, filtració i aprofitament d’aigües pluvials). El Reglament ja preveu que en totes les actuacions d'urbanització, inclosos els projectes d'urbanització i planejament, s'hauran d'implementar sistemes de drenatge sostenible, minimitzant-se la quantia de pavimentació o ocupació impermeable a aquelles superfícies en les quals sigui estrictament necessari. Aquesta mesura és aplicable per a tots els espais lliures i amb l'objectiu de facilitar la recarrega natural d'aqüífers, evitar la contaminació de les aigües pluvials, potenciar el seu aprofitament i limitar la seva incorporació en el sistema de sanejament.
Pel que fa al CAPÍTOL V. REGULARITAT EN EL SERVEI caldrà modificar i adaptar les prohibicions en cas de sequera així com el règim sancionador, al Pla especial de la sequera de l’Agència Catalana de l’Aigua aprovat a l’any 2020 i al Pla d’emergència en cas de sequera municipal aprovat, prenent com a referència allò contingut en el Model d’ordenança municipal reguladora de les mesures aplicables a l’abastament d’aigua potable i als usos de l’aigua en situació de sequera redactat per l’ACA.
Possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores
Pel que fa a les possibles solucions reguladores, la redacció de la modificació del Reglament del servei públic d’abastament domiciliari i estalvi d’aigua és imprescindible per aportar el marc legal en l’àmbit de l’estalvi d’aigua i la regulació de les prohibicions en situacions de sequera. En aquest cas no hi ha possibles solucions no reguladores.
Aportacions Ciutadanes Veure totes les propostes (13)
-
Creat el
28/05/2024 -
- 1
-
Creat el
28/05/2024 -
- 1
-
Creat el
23/05/2024 -
- 1
-
Creat el
04/06/2024 -
- 1
Compartir: