Ordenança de mobilitat
Consulta pública prèvia a la modificació de l'ordenança
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Participació en normativa
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l’objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ordenança, es duu a terme una consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Terrassa, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma i sobre:
- Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
- La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
- Els objectius de la norma.
- Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
En compliment d’allò esmentat, el marc en el que es planteja la nova norma és el següent:
Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
Les ordenances municipals (OO.MM.) que regulen aspectes de mobilitat de Terrassa són una compilació de normes que, en l’actualitat, generalment són recordatoris de la normativa de rang superior i que, que alhora es veuen ampliades per a cobrir supòsits concrets detectats als municipis.
El dia 11 de gener de 2021 es va aprovar definitivament l’Ordenança de Mobilitat, que era una actualització i fusió de les antigues Ordenances següents:
a) L’Ordenança municipal reguladora de la parada, estacionament i la retirada de vehicles i de béns mobles de la via pública, publicada al BOP en data 25 de desembre de 1991.
b) L’Ordenança municipal reguladora de la circulació de persones i vehicles en la via urbana, publicada al BOP el 28 de gener de 1997 i, la seva modificació publicada en data 22 de juny de 2010.
La disposició transitòria segona de l'Ordenança estableix un termini d’1 any per fer efectiva la prohibició de l’estacionament en voreres a les motocicletes i ciclomotors a la vorera, regulada al punt 1 de l’article 57.
La iniciativa regulatòria pretén modificar aquesta disposició transitòria per allargar-la fins l'any 2024, per tal d'adaptar aquesta obligatorietat al moment en què la ciutat ja disposi de la Zona de Baixes Emissions (que serà d'obligat compliment l'any 2023 segons la Llei 7/2021, de Canvi Climàtic) i el nou context de la ciutat per l'aprovació del nou Pla de Mobilitat pels propers 6 anys.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
El 25 de maig del 2017 l’ajuntament va aprovar definitivament el Pla de Mobilitat Urbana de Terrassa 2016-2021, instrument que defineix les actuacions per garantir l’accessibilitat i la
mobilitat de les persones de la ciutat amb un horitzó de com a mínim 6 anys, establint 96 accions orientades a incrementar la salut i la qualitat de vida, la integració social, la seguretat en els desplaçaments i la competitivitat del sistema productiu, establint unes pautes de mobilitat més sostenibles.
El Pla proposa la identificació d’una Zona de Baixes Emissions (ZBE) al centre de la ciutat, on es concentren les emissions de contaminants derivats del trànsit, i es proposa implementar-hi mesures graduals per reduir l’ús del vehicle privat en aquest àmbit alhora que s’implementen millores en altres mitjans de transport. En aquest sentit la nova ordenança ha de regular quines condicions de circulació i estacionament es podran implementar en aquesta zona de baixes emissions, així com en d’altres espais de la ciutat que per motius ambientals o de seguretat requereixin d’una regulació especial puntual o temporal.
La implementació de la ZBE, prevista al 2023, i l'aprovació del proper Pla de Mobilitat de 6 anys que doni continuïtat al vigent (2016-2021), fa que sigui oportú allargar la disposició transitòria fins l'any 2024.
Objectius de la norma
Modificar l'Ordenança vigent en la seva disposició transitòria segona.
Possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores
L’opció de no fer aquesta modificació de l'Ordenança ha estat descartada atès que, d’acord amb l’article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, el municipi és competent en matèria de mobilitat sostenible, i l’article 26.1 de la referida llei estableix l’obligatorietat de que tots els municipis, per sí o associats, prestin els serveis relatius al medi ambient urbà.
Aportacions Ciutadanes Veure totes les propostes (4)
...
Compartir: