Modificació de l'Ordenança Bases de Convivència Democràtica de la Ciutat
Consulta prèvia a la modificació de la normativa
Quant a aquest procés
Aquest procés pertany a Participació en normativa
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l’objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ordenança, es duu a terme una consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Terrassa, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma i sobre:
- Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
- La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
- Els objectius de la norma.
- Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
En compliment d’allò esmentat, el marc en el que es planteja la nova norma és el següent:
Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
Es pretén garantir el dret a l'educació dels infants i joves en les etapes establertes legalment com a obligatòries.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
L’educació és un dret però també un deure. És un dret fonamental del que en depèn el desenvolupament de la personalitat amb respecte als principis democràtics de convivència i als drets i llibertats fonamentals. I és també un deure. La necessitat de garantir aquest bé fonamental per a tothom - sense distinció - i els beneficis socials que comporta en termes de millora de la cohesió social, promoció de la pau i la justícia, creixement econòmic i igualtat d’oportunitats reals en justifiquen plenament el seu caràcter obligatori.
Si l’educació és un dret però també un deure, d’ací se’n desprenen responsabilitats. En primer lloc les parentals, i si l’educació és un bé comú, també hi ha hi ha responsabilitats comunitàries.
L’absentisme escolar és un fenomen complex i de difícil tractament. Hi ha factors de risc que afavoreixen l’absentisme, la no escolarització i l’abandó escolar i que poden ser de caràcter personal, familiar, contextual, escolar... Per aquest motiu es fan intervencions de diferent tipologia amb la finalitat de comprendre la causa en cada cas concret i fer les actuacions adients per resoldre la situació d’absentisme.
El Protocol local davant situacions d'absentisme escolar contempla la intervenció i coordinació de diferents entitats o serveis: Centres educatius, Serveis Socials Municipals, Servei d’Educació, Inspecció dels Serveis Territorials del Vallès Occidental del Departament d’Educació de la Generalitat, Serveis Educatius del Departament (EAP), Policia Municipal, Equip d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (EAIA) i Fiscalia de Terrassa.
La Comissió local d'absentisme escolar del Consell Escolar Municipal, després d’analitzar les dades sobre l’absentisme existent a la nostra ciutat i valorar l’impacte que s’aconsegueix amb l’actuació dels diferents serveis que hi intervenen, va identificar la necessitat d’incorporar la sanció econòmica com a una nova mesura, aplicant-la només en aquells casos en què totes les altres intervencions dels diferents serveis no aconsegueixen modificar la situació d’absentisme i no escolarització i en els quals els adults responsables no compleixen amb les seves responsabilitats en aquest àmbit.
Atesa la proposta de la Comissió local d'absentisme escolar i ateses les competències municipals en la vigilància del compliment de l’escolarització obligatòria, es proposa:
- Modificar l’Ordenança de Bases de convivència democràtica, incorporant la consideració de situació de risc relativa a l’absentisme i/o manca d’escolarització (art. 39 Ordenança).
- Incloure la sanció als progenitors o tutors legals quan no actuen per atendre les seves obligacions davant del menor i mantenen la situació de risc.
- Atenent a la finalitat, es preveu contemplar una doble modalitat de sanció: 1)Formació als progenitors o tutors legals per sensibilitzar sobre el prejudici que s'està causant al menor. 2) Sanció econòmica. En el cas que no s'accepti l'anterior o no s'assoleixi un resultat positiu.
Objectius de la norma
Incorporar la consideració de l’absentisme i/o manca d’escolarització com una situació de risc per a la infància, adolescència i joventut, preveient el corresponent règim de sancions, per part de l'administració municipal, per aconseguir reduir aquestes situacions de risc de forma efectiva i amb efecte dissuasori.
Possibles solucions alternatives reguladores o no reguladores
De conformitat amb el marc normatiu vigent, s’han analitzat les alternatives reguladores i no reguladores més adequades per assolir els objectius esmentats, havent utilitzat ja tots els recursos públics adients per redreçar situacions d'absentisme escolar dels menors. L’opció de no regular aquesta qüestió ha estat descartada atès que, d’acord amb l’article 159 de la llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació (DOGC núm. 5422, de 16.07.2009), és competència dels ens locals la vigilància del compliment de l'escolarització obligatòria , i els articles 74, 157 i 158 i 164 de la Llei 14/2010, de 27 de maig dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència que atorga als ajuntament la potestat sancionadora en les matèries de la seva competència i obligant a les administracions públiques ha desenvolupar les actuacions necessàries per a prevenir els infants les situacions perjudicials per al seu desenvolupament, com la manca d'escolarització en edat obligatòria, l'absentisme i l'abandó escolar.
Aportacions Ciutadanes Veure totes les propostes (4)
-
Creat el
22/04/2021 -
- 0
-
Creat el
05/04/2021 -
- 0
-
Creat el
05/04/2021 -
- 1
-
Creat el
08/04/2021 -
- 0
Compartir: