Procés Participatiu per a la presentació de candidatures i recollida de suports a la figura de Síndic/a de Greuges de Terrassa
Participa donant suport a una de les candidatures!
Consulta la memòria del procés aquí i els seus annexos:
Normativa
El procés d’elecció i nomenament del/a Síndic/a de Greuges està regulat al vigent Reglament del/la Síndic/a Municipal de Greuges de Terrassa (Enllaç) i a les “Bases del procés de participació per a la presentació de candidatures i recollida de suports per al càrrec de Síndic/a Municipal de Greuges de Terrassa (Enllaç )” aprovades per Decret 13486/2022, de 9 d’agost de 2022.
Aquests són els aspectes més destacats:
1. Presentació de candidatures
Del 26 de setembre fins el 4 de novembre, tal i com s’estableix a les Bases del procés, poden presentar candidatures persones a títol individual, associacions i col·lectius de la ciutat. Les candidatures s’han de presentar preferentment a través de la Seu Electrònica o presencialment, a les Oficines d’Atenció Ciutadana.
Accedir al tràmit per a la presentació de candidatures (aquest enllaç estarà actiu a partir del 26 de setembre).
En el cas de la presentació de candidatures per part d’associacions i entitats, aquestes hauran d’estar inscrites al Registre Municipal d’Entitats i Associacions Ciutadanes (RMEAC) o al Registre de Grups d’Interès de Catalunya en l’àmbit territorial de Terrassa. També podran fer-ho altres formes d’activitat col·lectiva que no disposin de personalitat jurídica i que estiguin inscrites en el Registre Municipal de Participació de la Ciutadania.
1.1 Condicions d’elegibilitat
- Ser major d'edat.
- Gaudir de la plenitud de drets civils i polítics.
- Tenir la condició política de català, d’acord amb el què estableix l’art. 7 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya.
- Ser veí o veïna de Terrassa.
1.2 Incompatibilitats
- L’exercici de qualsevol mandat representatiu.
- Tenir un càrrec directiu o de representació en un partit polític, sindicat o qualsevol altre entitat ciutadana.
- La condició de membre del Consell de Garanties Estatutàries o del Tribunal Constitucional.
- Tenir qualsevol vincle contractual professional, mercantil o laboral amb l’Ajuntament de Terrassa i/o dels seus organismes dependents, ja sigui directament o a través de societats en què hi pugui participar.
- L’exercici de les carreres judicial, fiscal i militar.
- Ser càrrec electe.
1.3 Durada del càrrec
Es preveu que la durada del càrrec sigui de cinc anys, podent ser reelegit/da per un període d’igual duració, finalitzat el qual no podrà ésser designat/da per al període immediat.
Un cop esgotat el període pel qual fou nomenat/da, i en cas que no hagi estat encara designat/da la persona successora, el/la Síndic/a continuarà exercint les funciones del càrrec fins que es produeixi la designació de la persona que assumeixi aquestes funcions.
1.4 Causes de cessament
- Per finalització del termini pel qual fou nomenat.
- Per renúncia.
- Per mort o incapacitat sobrevinguda.
- Per condemna ferma per delicte dolós.
- Per actuar amb notòria negligència en el compliment de les obligacions i deures del càrrec.
- Per la pèrdua de requisits d’elegibilitat.
2. Recollida de suports
Les persones majors de 16 anys inscrites en el Padró Municipal d’Habitants podran prestar el seu suport a una única candidatura d’entre totes les presentades. La recollida de suports es farà de forma presencial durant un dia, a partir del 30 de novembre a concretar, a diferents equipaments municipals.
3. Elecció i nomenament del nou síndic/a
L’alcalde de Terrassa, tenint en compte el resultat del procés participatiu i prèvia valoració de la Junta de Portaveus, sotmetrà al Ple municipal l’elecció del candidat o candidata al càrrec.
Realitzada l’elecció, i en compliment de l’acord adoptat, correspon a l’alcalde nomenar la persona que ocuparà el càrrec de Síndic/a Municipal de Greuges de Terrassa.
Òrgans del procés
Comissió Ciutadana de Seguiment
La Comissió Ciutadana de Seguiment és l’òrgan de garantia del procés i exercirà les funcions següents:
- Vetllar perquè el procés participatiu es desenvolupi d’acord amb les bases del procés.
- Fer propostes de millora del procés de participació, validar els calendaris de cada una de les fases del seu desenvolupament i participar en l’estratègia comunicativa.
- Fer les operacions de recompte dels suports recollits per cada candidatura i aixecar acta dels resultats.
- Resoldre les queixes, consultes o incidències que es plantegin al llarg del procés.
- Designar les persones que puguin ser presents en el desenvolupament de la jornada de recollida de suports, en la constitució dels punts de recollida, durant la jornada i en el recompte provisional i final.
- Valorar el desenvolupament del procés a la seva finalització, així com el procés de rendició de comptes.
Integren aquesta comissió:
- El/la Tinent d'alcalde de Serveis Generals i Govern obert, que exerceix la presidència
- El/la regidor/a de Qualitat Democràtica
- Una persona en representació dels grups municipals presents al consistori
- Una persona en representació dels Consells Municipals de Districte
- Una persona en representació de cada una de les taules i dels consells sectorials
- Una persona en representació de la Comissió ciutadana de seguiment i impuls de la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat (CESDHC)
- Una persona en representació de la Comissió Ciutadana de Transparència
- El/la Coordinador/a General de l'Ajuntament de Terrassa
- El/la director/a de l'àrea de Serveis Generals i Govern Obert
- El/la Cap de Comunicació Interna i Avaluació de Programes.
També assisteix a les sessions de la Comissió Ciutadana de Seguiment, en qualitat d’observadora, una persona en representació del Fòrum de Síndics i Síndiques defensors i defensores locals de Catalunya.
Comissió Tècnica
La Comissió Tècnica és l’òrgan tècnic que dona suport a la Comissió Ciutadana de Seguiment i als òrgans de govern municipal, pel que fa al desenvolupament del procés participatiu. Està formada per treballadors/res dels diferents serveis municipals implicats en el desenvolupament del procés participatiu, que es reuneixen periòdicament al llarg de les diferents fases del procés.
Entre les seves funcions destaquen les següents:
- Coordinar i impulsar les accions necessàries per a la realització del procés participatiu.
- Proposar a la Comissió Ciutadana de Seguiment les accions de comunicació, informació i difusió necessàries i, una vegada validades, impulsar la seva execució.
- Fer la comprovació formal que les candidatures presentades reuneixen les condicions d’elegibilitat previstes, donant-ne compte a la Comissió Ciutadana de seguiment i d’adequació de la documentació presentada d’acord amb les bases del procés.
- Emetre informes a petició d ela Comissió Ciutadana de seguiment, per tal de facilitar el correcte desenvolupament del procés.
- Elevar a la Comissió Ciutadana de Seguiment les queixes, consultes o incidències que es plantegin en relació al procés.
- Fer la valoració final del procés.
- Qualsevol altra funció que li sigui requerida pel Tinent d’alcalde de Serveis Generals i Govern Obert o per la Comissió Ciutadana de seguiment.