PLIA 2022-2032
#PLIAtrs Pla Local d'Infància i Adolescència de Terrassa
"Un poble o ciutat que dóna resposta a les necessitats i motivacions d’infants i adolescents és un municipi millor per al conjunt de la seva població”
(Francesco Tonucci)
Quant a aquest procés
L'Ajuntament de Terrassa ha elaborat el Pla Local d'Infància i l'Adolescència, el PLIA
Què és el Pla Local d'Infància i Adolescència?
El PLIA és un acord, una eina, que permet coordinar, impulsar i promoure les polítiques i actuacions municipals envers la infància i l'adolescència de la ciutat durant els propers anys.
S'adreça a infants i adolescents de 0 a 16 anys i a les seves famílies. (A partir dels 16 anys les accions es contemplen en el Pla Local de Joventut, PLJ)
Per a realitzar el Pla s'ha comptat amb el Suport de la Diputació de Barcelona, Gerència dels Serveis d'Educació.
Quin és l'objectiu del PLIA?
- Fer un municipi que tingui en compte les necessitats, interessos i visions dels infants i adolescents que hi viuen i de les seves famílies.
Això beneficia no només als mateixos infants i adolescents sinó a tota la ciutadania, perquè una ciutat que els té en compte és una ciutat amable, oberta i respectuosa amb els seus Drets ( Convenció dels Drets de l'Infant) i amb els ODS ( Objectius de Desenvolupament Sostenible-Agenda 2030).
Què necessitem?
- Conèixer la situació actual de la infància i l’adolescència al Terrassa.
- Implicar a tothom per fer de Terrassa una ciutat millor per a infants, adolescents i famílies, una veritable ciutat amiga.
- Planificar les polítiques d’infància i adolescència que es faran durant els propers anys a Terrassa.
Com s'ha fet el Pla Local d'Infància i Adolescència?
- Enquestes: a personal tècnic municipal, a una representació d'infants i adolescents des centres de primària i secundària, al CMIAT (Consell Municipal de la Infància i l'Adolescència de Terrassa) i a les famílies amb fills/es fins als 16 anys.
- Tallers participatius: adreçats als col·lectius, entitats, agents i professionals que treballen per i amb la infància i l'adolescència.
- Recollida de propostes: a una representació dels infants i adolescents de la ciutat i al propi CMIAT, per a poder recollir idees i propostes de millora de la ciutat a través d'uns kits de participació que es fa a través dels seus centres educatius.
Qui i com ha participat?
Totes les persones, ENTITATS, PROFESSIONALS i AGENTS que treballen per a la infància i l'adolescència han estat convidats a participar al PLIA, però sobretot, també amb la participació d'INFANTS, ADOLESCENTS, FAMÍLIES, i el propi CMIAT.
- INFANTS I ADOLESCENTS han participat través dels centres educatius per mitjà d'enquestes i kits de participació (recollida de propostes) adreçats una mostra representativa de la infància i l'adolescència convidada a participar. També han participat en especial el CMIAT i tots els seus membres que en formen part, d'edats entre 10 i 14 anys provinents de diversos centres educatius i entitats de lleure de la ciutat adherits.
- FAMÍLIES amb fills/es d'entre 0 i 16 anys convidades a participar a través d'una enquesta per saber què opinen de la ciutat i conèixer les seves necessitats. A través d'aquest petit vídeo es va fer arribar a les famílies per explicar el PLIA i animar en la participació de fer l'enquesta. Tot seguit la mostra del vídeo que es va utilitzar per fer-ne difusió.
- ENTITATS, PROFESSIONALS I AGENTS DE LA CIUTAT que treballen amb i per la infància, convidats a participar a través d'uns tallers participatius on-line. Els tallers s'han organitzat entorn a les línies estratègiques del PLIA, als 4 àmbits temàtics que agrupen aquestes línies i s'ha creat un d'específic de Petita Infància.
Quines són les línies estratègiques del PLIA?
A partir de la diagnosi s'han establert 4 línies estratègiques, amb enfocament de Drets i des d'una perspectiva Interseccional.
- Línia estratègica 1: Informació, participació i famílies.
Dret a la informació i a la participació.
- Línia estratègica 2: salut, vulnerabilitat i protecció.
Dret a la salut, al benestar i a la protecció.
- Línia estratègica 3: Educació a temps complet-Educació 360
Dret a l'educació dins i fora de l'escola.
- Línia estratègica 4: espai públic, seguretat i civisme.
Dret a viure en entorns saludables i entorns segurs.
El PLIA s'ha estructurat entorn a 4 àmbits relacionats amb els drets de la infància, que determinen les línies estratègiques i s'han concretat en 16 objectius prioritaris i 75 d'específics.
Documentació i Resultats de la diagnosi del PLIA
Es publiquen a l'apartat documentació a través d'aquest canal, el Participa a Terrassa.
Compartir: